چند نوع رادیاتور وجود دارد؟

در بین وسایل و تجهیزات مختلف تهویه مطبوع، رادیاتور‌های شوفاژ جزو رایج‌ترین پایانه‌های حرارتی هستند که صرفاً برای سیستم‌های گرمایشی کاربرد دارند.

در این مقاله از تیم تحقیقاتی ایران رادیاتور، قصد داریم در رابطه با رادیاتور‌ها و انواع آن‌ها صحبت کنیم و به پاسخ‌های متداولی که در رابطه با رادیاتور وجود دارد پاسخ دهیم.

رادیاتور چیست؟

رادیاتور در واقع نوعی مبدل حرارتی در ساختمان است. این وسیله، حرارت را به کمک روش‌های انتقال حرارت، نظیر روش هدایتی (Conduction)، جا‌به‌جایی  (Convection)، و تشعشع یا تابش (Radiation) انتقال می‌دهد.

عملکرد رادیاتور شوفاژ به این صورت است که گرما را از آب داغی که در پکیج تولید شده و در لوله‌ها جریان یافته می‌گیرد و از طریق هدایت حرارتی، به پره‌های رادیاتور می‌دهد. سپس گرمای منتقل شده به پره‌ها، از طریق انتقال تشعشعی و جا‌به‌جایی، به محیط اطراف رادیاتور و سپس به کل محیط داخلی منزل منتقل می‌شود.

انواع رادیاتور

 

رادیاتور آلمینیومی

رادیاتور فولادی

رادیاتور پره ای

رادیاتور پنلی

 رادیاتور قرنیزی

رادیاتور شیشه‌ای

رادیاتور دکوراتیو

رادیاتور حوله خشک‌کن

رادیاتور برقی

 

نکات مهم در انتخاب رادیاتور

جهت انتخاب و خرید رادیاتور مناسب برای منزل خود، باید به نکات متعددی توجه داشته باشید:

  • قبل از انتخاب رادیاتور، حتماً منبع تولیدکننده‌ی گرما را مشخص کنید.
  • شوفاژ تنها برای ساختمان‌هایی مناسب است که ارتفاع کف تا سقف‌شان حداکثر ۳ متر باشد.
  • برای محاسبه تعداد پره‌های موردنیاز رادیاتور، حتماً با کارشناسان مجرب مشورت کنید.
  • اندازه رادیاتور شوفاژ حتماً باید متناسب با اندازه‌ی اتاق انتخاب شود.
  • توصیه می‌شود در اتاق‌های بزرگ، به‌جای استفاده از یک رادیاتور بزرگ، از چند رادیاتور کوچک استفاده کنید.
  • قبل از انتخاب رادیاتور، حتماً فاصله‌ لوله‌های بالا و پایین محل نصب را اندازه‌گیری نمایید.

نکات مهم نصب و نگهداری رادیاتور

رادیاتور باید در کنار در‌ب‌های خروجی، دیوار‌های سرد، و یا زیر پنجره‌ها نصب شود. بدین ترتیب، بهره‌وری رادیاتورها افزایش یافته و دمای یکنواختی در محیط منتشر خواهد شد.

به منظور عملکرد بهینه‌ی رادیاتور، لازم است فضای کافی در اطراف رادیاتور‌ها وجود داشته باشد و هوا به‌راحتی در اطراف آن جریان یابد. بنابراین باید دقت داشت که رادیاتور‌ها پشت پرده قرار نگیرند. زیرا در آن صورت، جلوی جریان هوا گرفته شده و راندمان سیستم کاهش می‌یابد.

همچنین، به منظور جلوگیری از راکد ماندن هوا و عدم جریان آن، و به طبع آن کاهش راندمان سیستم، ، نباید قاب، وسایل، یا اشیاء تزئینی را مقابل یا بالای رادیاتور قرار داد.

کاربرد شیر و ترموستات رادیاتور

ترموستات رادیاتور

استفاده از شیر ترموستات، یکی از بهترین راه‌ها برای بهینه کردن مصرف انرژی رادیاتور‌های شوفاژ است. شیر ترموستاتیک، با کنترل جریان آب گرم ورودی رادیاتور، دمای محیط را کنترل می‌کند. شیر ترموستاتیک از دو بخش اصلی تشکیل شده است: ترموستات و شیر.

با کمک ترموستات می‌توان دمای مورد نیاز هر بخش از منزل را مستقلاً و به‌طور دلخواه تنظیم کرد. حتی در صورتی‌ که اندازه‌ی رادیاتور مناسب اتاق نباشد، و برای آن بزرگ باشد، می‌توان با کمک شیر ترموستات مانع افزایش دمای اتاق شد.

برای تنظیم دمای محیط با استفاده از شیر ترموستات، باید دمای هر اتاق را با بوسیله کلاهک ترموستات تنظیم کرد. با تنظیم کلاهک روی دمای دلخواه، سنسور حرارتی به طور مستمر دمای اتاق را اندازه می‌گیرد و به شیر دستور افزایش، کاهش، و یا قطع جریان آب گرم را می‌دهد. با انجام این کار، علاوه بر حفظ گرمای محیط، مصرف انرژی سیستم هم تحت کنترل قرار خواهد گرفت.

 

انواع رادیاتورهای  مناسب منزل خود را از نمایندگی ایران رادیاتور خرید کنید

گروه آموزش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *