نکات ایمنی استفاده از وسایل گرمایشی در شروع فصل سرما

خیلی‌ها بر این باورند که بخاری گازی تنها وسیله گرمایشی فصل سرماست که خطر خفگی یا مسمومیت را با خود به همراه دارد. این در حالی است که دیگر وسایل گرمایشی این فصل یعنی پکیج‌ها هم اگر با رعایت موارد ایمنی راه اندازی نشوند، می‌توانند باعث مرگ شوند.
پکیج ایران رادیاتور به علت استفاده از حسگر‌های هشداردهنده، در مقایسه با سیستم‌های گرمایشی دیگر، ایمن‌تر است و بدون بو کار می‌کند.

آب در این سیستم هدر نمی‌رود، زیرا در آشپزخانه و حمام استفاده می‌شود.

در فصل‌های سرد سال، پکیج باید آب گرم مصرفی و آب رادیاتور و مدار‌های گرمایشی را تأمین کند و در فصل تابستان آب گرم مصرفی و بهداشتی را فراهم آورد.

توصیه‌های ایمنی درباره استفاده از پکیج دیواری

  • برای محاسبه ظرفیت پکیج موردنیاز باید متراژ واحد مسکونی خود را ضرب در ۱۵۰ (کیلو کالری) و متراژ واحد‌های اداری را در عدد ۱۰۰ (کیلو کالری) ضرب کنید.

 

  • پکیج را در محل بدون رطوبت و نزدیک به دودکش نصب کنید.

 

  • این وسیله را روی دیواری محکم نصب، و از نصب آن بالای اجاق گاز یا دیگر وسایل حرارت زا خودداری کنید.

 

  • قطر دودکش نصب شده به پکیج باید دست کم ۱۵ سانتی متر، و نباید از قطر خروجی کلاهک مخروطی بالای دستگاه کوچک‌تر باشد.

 

  • ارتفاع دودکش از محل نصب دستگاه تا کلاهک باید ۴ متر باشد.

 

  • نصب کلاهک H روی دودکش اجباری است.

 

  • دستگاه پکیج باید ۴۰ سانتی متر پایین‌تر از سوراخ دودکش روی دیوار نصب شود.

 

  • طول لوله افقی دودکش دستگاه نباید بیش از ۲۰ سانتی متر باشد. هم چنین باید دارای شیب مثبت به سمت بالا باشد.

 

  • کلاهک دودکش باید ۷۰-۸۰ سانتی متر بالاتر از کف پشت بام باشد.

 

  • جدار خارجی دودکش باید عایق بندی شود تا از تشکیل قطرات و سرد شدن دود جلوگیری کند.

 

  • برای بررسی عملکرد دودکش، قبل از راه اندازی، یک کاغذ در ورودی دودکش بسوزانید. شعله آتش کاغذ و ذرات سوخته شده باید به سرعت داخل دودکش برود. هم چنین درب جلو پکیج نباید زیاد داغ شود و دست را بسوزاند.

 

  • از دودکش‌های آکاردئونی استفاده نکنید، زیرا خاصیت ارتجاعی آن‌ها و خاصیت بد نر و مادگی این دودکش‌ها سبب می‌شود دودکش ازجای خود خارج، و گاز منوکسیدکربن در هوا پخش شود.

 

اگر از پکیج به صورت جداگانه برای هر مصرف کننده استفاده شود، ایمنی بیشتر می‌شود. در این حالت پکیج جایی که به آب گرم نیاز است نصب می‌شود و آب گرم خیلی سریع‌تر موقعی که نیاز است در دسترس خواهد بود. چون پکیج‌ها جدا از هم هستند، هر کدام را می‌توان روی دمای مناسب برای آن وسیله یا کاربرد تنظیم کرد. مثلا، می‌توانید سرویس‌های بهداشتی و حمام را با توجه به نیاز روی دمای کمتر تنظیم کرد.

تنظیم دما بیشتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد، برای کودکان جوان مناسب نیست. تکنسین ها توصیه می‌کنند که وقتی در خانه کودکان هستند دمای آب را بیشتر از ۵۰ درجه بالا نبرید. دمای ۶۵ درجه می‌تواند سوختگی نوع سوم در عرض دو ثانیه ایجاد کند. دمای ۶۰ درجه در مدت زمان شش ثانیه حتی برای بزرگسالان هم سوختگی ایجاد می‌کند. از چند پکیج با ظرفیت کوچکتر ولی جدا استفاده کنید تا هم کنترل بهتری روی تنظیمات دمایی آن‌ها داشته باشید و هم ایمنی خانه را افزایش دهید.

 

فراهم نمودن آسایش خانواده‌ها بدون لحاظ نمودن پیش‌شرط اولیه آن، که رعایت کامل و دقیق کلیه نکات ایمنی در نصب و استفاده از محصولات می‌باشد، امکان‌پذیر نیست؛ از این رو ضمن تجهیز پکیج به تجهیزات ایمنی کارآمد، سرویسکاران مجاز نمایندگی ایران رادیاتور  نیز در امور نصب و تعمیر، ضوابط ایمنی و استاندارد را به عنوان اولویت اول در نظر می‌گیرند.

گروه آموزش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *