همه چیز درباره پکیج دیواری

گرمایش مطبوع محل سکونت و آب گرم بهداشتی، همواره از نیازهای اولیه بشر بوده و میباشد.شاید هنوز هم استفاده از کرسیهای زغالی و بخاریهای نفتی را در بعضی از نقاط کشور عزیزمان شاهد باشیم، ولی حقیقت این است که با توجه به فراوانی گاز طبیعی و برقراری امکان دسترسی به این موهبت الهی، تکنولوژی را بر آن داشته است که راهکارهای جدیدی را برای بشر مهیا سازد.پکیج دیواری دستگاهی است که جایگزین موتورخانه مرکزی شوفاژ گردیده و آب گرم موردنیاز جهت تأمین گرمایش محیط، به وسیله رادیاتورها و آب گرم بهداشتی جهت مصارف روزمره از قبیل شستشو، استحمام و غیره را فراهم مینماید. در حال حاضر، پکیج دیواری متداول ترین وسیله ایجاد گرمایش شوفاژ در سراسر دنیا است.عدم اشغال فضای مفید، ایمنی بسیار بالا، استقلال کامل هر واحد مسکونی و رضایت کامل و کافی از عملکرد پکیج دیواری، تقریباً جایی برای تردید در استفاده از این سیستم در منازل و واحدهای تجاری باقی نمیگذارد. راندمان بالا و مصرف بهینه سوخت گاز، از دیگر عواملی هستند که دستگاه های اجرایی را نیز تشویق به توسعه استفاده از پکیج دیواری مینماید. پکیج دیواری، که فقط نوع فن دار آن از نظر استانداردهای معتبر دنیا تائید میگردد، علاوه بر تأمین گرمایش داخل خانه یا محل تجاری، از طریق رادیاتور یا فن کوئل یا گرمایش از کف، آب گرم بهداشتی را نیز به صورت فوری در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. همچنین ترکیب این دستگاه با کولرگازی از طریق یک کویل آب گرم، میتواند علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، گرمایش مطبوع تر و ارزان تری را برای مصرف کننده مهیا سازد. استفاده از دودکش مخصوص، کواکسیال (دوجداره) در هنگام نصب پکیج دیواری، این امکان را فراهم مینماید که علاوه بر خروج دود ناشی از کارکرد دستگاه به محیط خارج، هوای مصرفی موردنیاز دستگاه نیز از محیط خارج تأمین گردد و درنتیجه ایمنی کاملی برای مصرف کننده فراهم میشود.

روش عملکرد زمستانی پکیج دیواری

در فصل زمستان آب گرم مدار گرم کننده را تأمین میکند. وقتی شیر آب گرم مصرفی باز شود با عبور جریان آب از سنسور فشار میکروسوئیچ این سنسور فعال شده و با ارسال فرمان به شیر سه طرفه برقی از طریق برد کنترل الکترونیک ،مدار رادیاتور ها موقتاً قطع شده و آب مدار گرم کننده به مبدل حرارتی ثانویه پوسته – لوله هدایت میشود. به این ترتیب آب گرم مصرفی به صورت فوری تأمین میگردد.بلافاصله پس از بسته شدن شیر آب گرم مصرفی شیر سه طرفه برقی به طور خودکار آب گرم مدار گرم کننده را به مدار رادیاتور هدایت میکند.

نحوه عملکرد تابستانی

در این حالت پکیج دیواری تنها در زمان نیاز به تأمین آب گرم مصرفی به صورت خودکار روشن میشود. هنگامیکه مصرف کننده یکی از شیرهای آب گرم را باز میکند، فرمان روشن شدن مشعل از طریق میکروسوئیچ سنسور فشار بورد کنترل الکترونیک صادرشده و آب گرم مصرفی با بهره گیری از مبدل حرارتی ثانویه پوسته ولوله به صورت فوری تأمین میشود. با بسته شدن آب گرم مصرفی بلافاصله دستگاه خاموش خواهد شد.

مزایای پکیج دیواری

مزایای پکیج دیواری عبارتند از: استقلال واحدهای مسکونی از یکدیگر،استقلال هر واحد مسکونی در تأمین آب گرم مصرفی و گرمایش محیط،عدم نیاز به احداث موتورخانه مرکزی،امکان کنترل سیستم در داخل ساختمان، عدم هزینه شارژ ماهانه و تعمیر و نگهداری،سهولت در نصب ، راه اندازی ، سرویس و نگهداری،راندمان بالاتر نسبت به موتورخانه مرکزی،امنیت بالاتر به خاطر و جود سنسورهای آب گرم مصرفی و شوفاژ و سنسور دود و …، عدم اشغال فضای مفید در ساختمان ها، ابعاد کوچک، تقریباً به اندازه یک دستگاه آبگرمکن دیواری معمولی تنظیم دما به میزان دلخواه،تأمین آب گرم دائم و فراوان در کمترین زمان و جلوگیری از اتلاف انرژی، تأمین گرمایش واحدهای مسکونی تا متراژ حداکثر 350 مترمربع به صورت کامل، کارکرد آرام و بدون صدا، راندمان حرارتی بالا همزمان با صرفه جویی در مصرف سوخت، کوتاه شدن مسیر لوله های انتقال آب گرم رادیاتور و آب گرم مصرفی به محل موردنظر و درنتیجه جلوگیری از اتلاف انرژی و زمان.

معایب پکیج دیواری

علاوه برمزایای فوق، تنها عیب پکیج دیواری این است که فضایی معادل یک کابینت از حجم آشپزخانه را اشغال میکند.

انواع پکیج

انواع پکیج عبارتند از: زمینی، دیواری، دودکش دار و فن دار.

پارامترهای مهم برای انتخاب پکیج دیواری:

  1. دودکش ساختمان
  2. متراژ ساختمان
  3. مقدار موردنیاز آب گرم مصرفی
  4. تأمین اکسیژن موردنیاز دستگاه
نکته بسیار مهم در انتخاب پکیج دیواری شرایط دودکش ساختمان میباشد که برای برطرف شدن مشکل دودکش، در ساختمان هایی که دودکش مناسب جهت راه اندازی دستگاه ها را ندارند، دستگاه ها در دو نوع دودکش دار و فن دار طراحی شده اند. علاوه بر اینکه به ازای هر کیلووات توان دستگاه یک مترمکعب فضا نیاز است، فضای اتاق محل نصب دستگاه نیز باید به محیط هوای آزاد بیرون از اتاق محل نصب دستگاه به وسیله یک دریچه دائماً باز ارتباط داشته باشد تا اکسیژن موردنیاز دستگاه از محیط بیرون از اتاق محل نصب دستگاه تأمین گردد و هم در صورت نشتی احتمالی، گاز در محیط اتاق جمع نشود.

محل نصب پکیج دیواری

محل نصب پکیج دیواری باید دارای شرایط ذیل باشد بالای اجاق گاز و سایر وسایل گرمازا نباشد. حداقل فاصله ی دستگاه از دیوار مقابل یک متر باشد. حداقل فاصله از دیوار یا کابینت مجاور از طرفین 15 سانتیمتر باشد. حداقل فاصله از کف تا زیر پکیج 120 سانتیمتر باشد. حداقل فاصله ی عمودی از کلاهک تعدیل پکیج تا دریچه دودکش باید 30 سانتیمتر باشد. هرگز نباید کلاهک تعدیل پکیج دیواری را به دریچه دودکش داخل دیوار نصب نمود و حداقل 30 سانتیمتر پایین تر از دریچه دودکش نصب گردد و هر چه بتوان دستگاه را نسبت به دریچه دودکش پایین تر نصب گردد بهتر است. زیاد شدن فاصله پکیج به دریچه باعث زیاد شدن مکش دستگاه می شود.در صورتیکه قصد خرید پکیج دیواری دودکش دار دارید و می خواهید پکیج را در داخل کابینت نصب کنید، حتما توجه کنید که دستگاه برای احتراق نیاز به اکسیژن دارد و حتما باید درب کابینت کرکره ای باشد تا پکیج، اکسیژن مورد نیاز خود را از محیط دریافت کند.

پکیج ایده آل منزل شما

  • تا زیربنای 240 مترمربع: میزان آب دهی یک پکیج دیواری 24 کیلووات (2400 وات)، 7 لیتر در دقیقه آب 50 درجه سانتی گراد هست که برای منزل مسکونی معمولی با یک حمام و یا یک سرویس بهداشتی و آشپزخانه مناسب است
  • تا زیربنای 280 مترمربع: میزان آب دهی یک پکیج دیواری 28 کیلووات (28000 وات)، 8 لیتر در دقیقه آب 50 درجه سانتی گراد میباشد که برای منزل مسکونی با یک حمام و یک سرویس بهداشتی و آشپزخانه مناسب است، ولی برای منزل مسکونی که دارای دو حمام و یک سرویس بهداشتی و آشپزخانه میباشد مناسب نیست.
  • تا زیربنای 300 مترمربع: میزان آب دهی پکیج دیواری 36 کیلووات (36000 وات)، 10 لیتر در دقیقه آب 50 درجه سانتی گراد میباشد که برای واحدی که دارای 2 حمام و سرویس بهداشتی و آشپزخانه میباشد مناسب است.

آخرین مقالات:

[vgpc id=”7020″]

گروه آموزش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *