7 نکته برای افزایش طول عمر پکیج دیواری

جهت جلوگیری از بروز خرابی و یا نیاز پی‌درپی به سرویس، می‌بایست در هنگام استفاده از پکیج های دیواری نکاتی را رعایت نمایید تا علاوه بر بهبود عملکرد دستگاه، کمتر به تعمیرات گران‌ قیمت نیاز داشته باشید.

1. ورودی‌های پکیج

عمده دلیل خرابی‌های پکیج مربوط به ورودی‌های آن است. سعی کنید به‌صورت دوره‌ای ورودی‌های آب و برق و گاز را چک کنید. اگر هرکدام از آنها مشکلی دارد و یا به‌درستی پکیج را تغذیه نمی‌کنند حتماً آن مشکل را برطرف کنید.

سعی کنید در ورودی برق دستگاه، از یک محافظ استفاده نمایید. محافظ برق در صورت مشاهده نوسان، مسیر را قطع می‌نماید و از آسیب رسیدن به پکیج جلوگیری می‌کند. بیشترین دلیل خرابی و تعمیر برد الکترونیکی پکیج ، مربوط به نوسان برق ورودی است.

2. بررسی دودکش پکیج

دودکش پکیج از منظر ایمنی بسیار حساس و مهم است. هرگونه گرفتگی در دودکش که باعث اختلال در خروجی دود از دستگاه شود باعث بروز خطرات جانی می‌گردد. گرچه در پکیج های دیواری جدید، در صورت بروز مشکل در دودکش، دستگاه قطع می‌شود ولی بااین‌حال می‌بایست به‌صورت دوره‌ای دودکش پکیج را بررسی نمایید و از خالی بودن آن مطمئن شوید.

3. پمپ آب

پمپ آب موجود در پکیج ها یکی از گران‌قیمت‌ترین تجهیزات و قطعات دستگاه است که خرابی آن هزینه بالایی به همراه خواهد داشت. گاهی پیش می‌آید که پمپ دچار گرفتگی می‌شود و آب را به جریان نمی‌اندازد. به این شرایط اصطلاحاً گیرپاژ پمپ گفته می‌شود.

اگر آب مدت‌زمان مشخصی را گردش نکند (تجهیزات گرمایشی غیرفعال باشند و شیرهای آب مصرفی باز نشوند) دستگاه اقدام به فعال‌کردن پمپ می‌کند تا آب در مدار به حرکت درآید.

اگر پمپ دستگاه با بازکردن شیر آب مصرفی کار نمی‌کند احتمالاً دچار گیرپاژ شده است. در این شرایط سعی کنید با بازکردن پیچ جلویی پمپ و برداشتن درپوش و چرخاندن محور این گرفتگی را برطرف کنید. اگر همچنان عملکرد پمپ مشکل داشت و چرخشی در کار نبود حتماً با خدمات ایران رادیاتور در تماس باشید. در این شرایط نیاز است پمپ دستگاه بصورت حرفه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.

4. نصب سختی گیر

املاح معدنی موجود در آب باعث رسوب‌گذاری در لوله‌ها و مبدل دستگاه می‌شوند. برای جلوگیری از رسوب‌گذاری بهتری است از یک دستگاه سختی گیر استفاده کنید.

سختی گیر در انواع مختلف مغناطیسی، الکترونیکی و شیمیایی در بازار موجود هستند که مدل مغناطیسی آن محبوبیت بیشتری دارد. این دستگاه از رسوب‌گذاری یون‌های مثبت و منفی در لوله‌ها و مبدل جلوگیری کرده و عمر دستگاه را افزایش می‌دهد.

رسوب‌گذاری یکی عوامل کاهش فشار آب یا سردوگرم شدن پی‌درپی آب است. با نصب یک سختی گیر در مسیر ورودی آب، کیفیت کار دستگاه نیز بهبودیافته و علاوه‌برآن مصرف گاز پکیج نیز کاهش می‌یابد.

5. بررسی صافی ورودی آب سرد

آب ورودی ساختمان همیشه پاک و بدون شن ریزه نیست. گاهی ممکن است آب به همراه خود خاک و شن ریزه وارد پکیج کند که این امر در ساختمان‌های تازه‌ تأسیس بیشتر اتفاق خواهد افتاد؛ لذا می‌بایست حتماً یک صافی در ورودی آب سرد دستگاه تعبیه شود. این صافی را به‌صورت دوره‌ای مورد بازبینی قرار دهید. فیلتر آن را تمیز نموده و مجدداً در سر جای خود قرار دهید.

6. تنظیم دمای آب گرم مصرفی

بجای اختلاط آب گرم و سرد جهت تنظیم دما، سعی کنید دمای آب مصرفی پکیج را تنظیم نمایید. دمای آب گرم مصرفی می‌بایست بین 40 تا 45 درجه سانتی‌گراد باشد. این کار سبب کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان دستگاه خواهد شد.

7. خاموشی موقت

اگر قرار است به مسافرت بروید و یا مدت‌زمان مشخصی در منزل نیستید و به پکیج احتیاجی ندارید حتماً آن را خاموش کنید و شیرهای ورودی آب به پکیج را ببندید.

اگر پکیج در بیرون از ساختمان و در هوای آزاد قرار دارد و می‌خواهید پکیج را مدتی خاموش کنید، علاوه بر موارد فوق بهتر است آب موجود در پکیج را نیز تخلیه کنید. چرا که به دلیل عدم چرخش، امکان یخ‌زدگی آب وجود دارد و این کار باعث بروز صدمات زیادی به دستگاه خواهد شد.

در حالت عادی پکیج هایی که در هوای آزاد هستند در صورت روشن بودن بصورت اتوماتیک دمای آب را چک می‌کنند. درصورتی‌که این دما به حداقل برسد (حدود 7 درجه) پمپ فعال شده و آب به گردش در می‌آید و تا زمانی که این دمای آب به مقدار مشخصی برسد این چرخش ادامه خواهد داشت. این کار مانع از بروز یخ‌زدگی آب می‌شود.

گروه آموزش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *