پنل خورشیدی فضایی برق را به زمین می‌رساند

پنل خورشیدی فضایی جدیدی آزمایش شده که می‌تواند بخشی از انرژی خورشید که از اتمسفر زمین نمی‌گذرد را در خود حفظ کند و آن را به شکل الکتریسیته به زمین بتاباند.

محققان پنتاگون یک پنل خورشیدی در فضا با قابلیت تاباندن الکتریسیته به هر نقطه‌ای از زمین را آزمایش کردند.

این ابزار که «ماژول آنتن فرکانس رادیویی فتوولتائیک» (PRAM) نام دارد، به اندازه یک جعبه پیتزا است، اما می‌توان فناوری آن را طوری ارتقا داد تا انبوهی از انرژی پاک و تجدیدپذیر را از طریق امواج میکرو به زمین منتقل کند.

پنل خورشیدی مذکور سال گذشته همراه هواپیمای فضایی نیروی هوایی آمریکا (X-۳۷ B) به فضا ارسال شد و می‌تواند بخشی از انرژی خورشید را که از اتمسفر زمین نمی‌گذرد در خود حفظ کند. این بدان معنا است که ابزار مذکور قادر است انرژی خورشید را به طریقی مهار کند که با تنظیمات زمینی غیرممکن است.

پل جاف یکی از توسعه دهندگان این پروژه می‌گوید: با کمک این فناوری می‌توانیم انبوهی از انرژی خورشید را در فضا کنترل کنیم. مرحله بعدی پژوهش ارتقای فناوری در مساحتی بیشتر است تا بتوان نور خورشید بیشتری جمع آوری کرد که به امواج میکروی بیشتری تبدیل می‌شود.

پنل خورشیدی مذکور با تنظیمات فعلی قادر به دریافت و انتقال ۱۰ وات انرژی به زمین است. چنین میزانی از انرژی برای فعال کردن یک دستگاه الکتریکی قابل حمل کافی است.
چنانچه ارتقای این فناوری موفقیت آمیز باشد می‌توان از آن برای انتقال مقدار زیادی برق به مناطق دورافتاده جهان استفاده کرد. همچنین از بار اضافی شبکه‌های توزیع برق نیز کاسته می‌شود.

نتایج این پژوهش در نشریه IEEE Journal of Microwaves منتشر شده است.

گروه آموزش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *