ارتباط مستقیم ارز روی وسایل سرمایشی

روزهای گرم تابستان هم فرارسید، به گفته وزیر نیرو بهمن ماه سال گذشته قرار بر این شد که یک میلیون کولر گازی فرسوده را با کولر گازی نو جایگزین کنند، این کار آن زمان با قیمت دلار حدود 650 میلیون هزینه در بر داشت.

با بالارفتن دلار و بهای سنگین وسایل سرمایشی احتمال اجرایی شدن این طرح بسیار ضعیف می باشد و همچنان الان با گذشت یک سال خبری از جایگزینی نمی باشد.

فعالین بازار بر عکس آقای متولی زاده (مدیر عامل توانیر) بر این باورند که گرانی لوازم خانگی اجرایی این طرح را به کما برده است.

تحریم ها و کاهش واردات و تولید

جمالی (رئیس اتحادیه وسایل سرمایشی) می گوید:

اکنون امکان واردات قطعه و تأمین قطعات وسایل سرمایشی به مشکل برخورده است.

مسئول فروش یکی از برندهای ایرانی که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان وسایل سرمایشی در کشور است می گوید:

محصولی همچون پکیج به دلیل نبود قطعه با افزایش شدید قیمت ها مواجه شدیم به طوری که پکیج که به قیمت حدوداً 2 میلیون تومان بود حالا حدوداً 10 میلیون تومان قیمت دارد.

این امر برای بعضی از دلالان بازاری پرسود راه اندازی کرده است که نمونه آن کولرهای متفرقه ای در بانه هستند که با برند تقلبی وارد بازار می شوند.

بیش از 90% از کولرگازی مصرفی کشور به طور قاچاقی وارد می شوند که بر اساس بی توجهی مسئولان به سطح نیاز بازار کولرهای بی کیفیت در بانه لیبل برندهای مطرح روی آنها درج می شود و با قیمت گزافی به دست مصرف کننده می رسد.

اگر تحریم و کمبود قطعه نبود سرنوشت وسایل سرمایشی چه می شد؟

حتی اگر تمام دلال بازی های بازار و نبود قطعه هم وجود نداشت بازهم نمی توان منکر افزایش قیمت دلار بر روی وسایل سرمایشی شد.

به گفته جمالی (رئیس اتحادیه وسایل سرمایشی) حتی تولیدات داخلی هم وابستگی شدیدی به بهای ارز دارد. همانطور که می دانید 90% قطعات مصرفی کولر وارداتی است، بنابراین بدیهی است که با افزایش قیمت ارز محصولات سرمایشی داخلی هم افزایش قیمت داشته باشد.

فعالان بازار احتمال افزایش نرخ دلار تا 25 هزار تومان را می دهند که این امر باعث نوسان شدید قیمت لوازم سرمایشی و لوازم خانگی می شود.

گروه آموزش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *