تاریخچه دستگاه تهویه مطبوع (اسپلیت)

بنجامین فرانکلین در سال 1785 اولین جرقه سیستم های تهویه مطبوع (اسپلیت) را زد، همین مسأله باعث شد تا دیگر دانشمندان شروع به آزمایشات گوناگون برای جلوه بهترین طرح کردند.
به گزارش پایگاه خبری ایران رادیاتور، در سال 1785 بنجامین فرانکلین و جان هادلی اساتید دانشگاه کمبریج یک آزمایش انجام دادند مبنی بر اینکه تبخیر مایعات فرار می تواند دمای یک شی را زیر نقطه انجام آب کاهش دهد.

بعد از این آزمایش در سال 1830، جان گوری با فشردن هوا، یخ تولید کرد و سپس با هدایت هوا روی یخ توانست فضا را خنک کند.

ویلیز کریر، پدر سیستم تهویه مطبوع در سال 1902 دستگاه دما و رطوبت را برای شرکت بوفالو فورج اختراع کرد که از بهم ریختگی پرینت رنگی 4 رنگ جلوگیری کردند.

نخستین کسی که از سیستم تهویه مطبوع در منزل خود استفاده کرد چارلز کیلبرت گیتز در سال 1914 بود که متوجه شد دستگاه های تهویه مطبوع خانگی به دلیل استفاده از آمونیاک سمی و خطرناک هستند.

اتاقک سیستم تهویه مطبوع در سال 1931 توسط شولتز و شرمن اختراع شد که مانند تهویه مطبوع پنجره ای طراحی شده بود که بعد از 8 سال این تکنولوژی وارد خودرو شد، در سال 1339 خودرو دارای آپشن تهویه توسط شرکت خودروسازی پاکارد موتور وارد بازار شد.

سیستم های تهویه مطبوع مرکزی (با کندانسور، کویل فن) در سال 1970 به شکل توسعه یافته خود رسیدند، این سیستم های توسعه یافته برای خنک کردن از فریون استفاده می کردند زمانی که مشخص شد فریون عامل مخرب لایه اوزون می باشد یک ماده شیمیایی سازگار جایگزین شد.

گروه آموزش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *