قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰

مساله خانه و داشتن سرپناه یکی از نیازهای اولیه هر فردی در اجتماع است و در زمینه اقتصاد کشورها نیز عوامل مختلفی در نوسانات موجود بر روی آن مانند عوامل جمعیتی، ضریب استهلاک، ضریب تخریب، نرخ تورم و ساختار اقتصادی کشورها و برخی مسائل داخلی بر روی آن دخیل است. اما سوال اصلی این است که آیا قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ هم افزایش می‌یابد؟

بهای خانه در کشور در یک ساله گذشته با افزایش بسیار زیادی روبرو بود که می‌توان گفت ماهانه بین ۷ تا ۱۰ درصد رشد را تجربه کرد

با توجه به این موضوع و تأثیر پاندمی یک ساله کرونا بر قیمت مسکن، بهای خانه در کشور در یک ساله گذشته با افزایش بسیار زیادی روبرو بود که می‌توان گفت ماهانه بین ۷ تا ۱۰ درصد رشد را تجربه کرد. این افزایش به حدی بود که کاهش یک درصدی قیمت در آذر ماه تنها یک مساله روانی به حساب می‌آمد. زیرا در این زمان با توجه به مساله انتخابات آمریکا، بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری در این حوزه دست نگه داشتند تا جهت گیری‌های شاخص‌های اقتصاد کلان به ثبات برسد.

با توجه به این موضوع و اینکه در کشور ما سازندگان مسکن عمدتاً خرده سازان هستند، این بخش نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند. آمار انبوه سازان در کشور بسیار کمتر از این بخش بوده و می‌توان گفت ۹۵ درصد از مسکن کشور در دست بخش خصوصی بوده و از این مقدار کمتر از ۸ درصد تولیدکنندگان انبوه هستند و بخش عظیمی را خرده سازان تشکیل می‌دهند.

یکی از مسائلی که به دنبال حضور خرده سازان در بازار مسکن به وجود می‌آید، آن است که با توجه به اینکه این سرمایه گذاران اساساً تحلیل بلند مدتی ندارند، عمدتاً لحظه‌ای فکر می‌کنند و مسئولان با شعار مسکن ارزان هیچ وقت نتوانسته‌اند این شعار را با این نوع از بازار به دست بیاورند. این شعارها و وعده‌ها موجب می‌شود تا مدتی رکود در بازار مسکن اتفاق بیافتد و با پدیده افت تولید و فرار سرمایه روبرو شویم.

البته پیش بینی کارشناسان مسکن در ایران نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ نه تنها رکود و افتی وجود نخواهد داشت بلکه پس از عید با افزایش قیمت روبرو خواهیم بود که در میانه‌های ۱۴۰۰ این افزایش جهش بیشتری نیز پیدا خواهد کرد. یکی از دلایل این موضوع بحث بودجه ۱۴۰۰ و بودجه بخش عمرانی است که کسری تولید مسکن و وضعیت فروش نفت و ورود سرمایه به کشور و افزایش نقدینگی نیز در آن دخیل هستند.

زمانی که کشورهای اروپایی و آمریکا درگیر کرونا شده بودند و صنایع مختلف آنها مانند صنعت توریسم دچار مشکلاتی شده بود، سرمایه‌های کمی وارد کشورهای شرقی از جمله ایران شد که همین موضوع یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن در این دوره بود. احتمال می‌رود پس از دوران کرونا نیز ارقام بیشتری از سرمایه‌های خارجی وارد کشور شود و این موضوع به افزایش سرمایه گذاری در حوزه مسکن منجر می‌شود که باید در این زمینه زیر ساخت‌های لازم در حوزه مسکن فراهم شود. بنابراین با این اتفاق در سال جدید احتمالا با افزایش قیمت روبرو خواهیم بود.

گروه آموزش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *