خاموش شدن کولر گازی چه دلایلی دارد؟

در فصل تابستان هستیم و گرمای شدید هوا برای همه ما غیر تحمل و ناخوشایند است به همین دلیل با کمک وسایل سرمایشی محل زندگی و یا کار خود را به دمای خنک تر می رسانیم.

استفاده از کولرگازی از متعددترین راه های تأمین سرمایش به شمار می آید و به دلیل مزیت های متعدد طرفداران بسیاری در این عرصه پیدا کرده است.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حین استفاده از کولرگازی ناگهان خاموش شود و این سؤال برایتان پیش آمده باشد که دلیل خاموش شدن کولرگازی چیست؟

8 علت خاموش شدن کولرگازی

1- اتصلات در سیستم برق کشی ساختمان یا دستگاه

اولین علت خاموش شدن دستگاه خرابی اتصالات و یا سیم کشی می باشد، بهتر است قبل از هر کاری با رعایت نکات ایمنی با استفاده از مولتی متر و آمپرمتر می توان اتصلات سیم را بررسی نمود. برق احتیاجی برای اسپلیت ها 220 ولت برق نیاز دارند، باتوجه به این موضوع زمانی که ولتاژ برق کم باشد و یا اتصالات سیم دما قطع باشد به این مشکل برخورد خواهیم کرد.

2- خرابی برد کولرگازی

برد یکی از اجزای مهم و اصلی این دستگاه به شمار می آید درصورتی که برد اسپلیت دچار مشکل شود و یا به دلیل عمر طولانی فرسوده باشد، دستور غلط صادر می کند و باعث خاموش شدن اسپلیت می شود. تشخیص خرابی برد را باید به افراد متخصص سپرد که نمایندگی های ایران رادیاتور سرویسکاران کارآزموده زیادی در سراسر تهران دارد.

3- نیم سوز شدن کمپرسور یا فن

نیم سوز شدن به طور عمده به دلیل عمر طولانی و کارکردن بیش از حد دستگاه می باشد، وقتی کمپرسور نیم سوز می شود توان لازم برای استارت و راه اندازی را ندارد در نتیجه اسپلیت خاموش می شود.

برای اطلاع از این موضوع کافیست اول مسیر گردش گاز و سالم بودن رله را بررسی کنید زیرا هرکدام از اینها به طور جداگانه بر کمپرسور تأثیر می گذارد، در صورتی که موتور فن آسیب دیده باشد و به درستی کار نکند سبب داغ شدن کمپرسور شده و در نهایت دستگاه خاموش می شود.

4- گرفتگی جریان گاز مبرد

دیگر دلایل خاموشی کولرگازی گرفتگی مسیر جریان گاز مبرد می باشد، وظیفه گاز مبرد در سیستم تهویه مطبوع تأمین هوای خنک می باشد لوله های رابط کمپرسور از جنس مس هستند و با قطر کم بنابراین در برابر ضربه بسیار آسیب پذیر هستند در صورتی که در مسیر لوله ها انسداد به وجود بیاید گردش گاز مبرد با مشکل مواجه می شود و در نتیجه دستگاه خاموش می شود.

5- خرابی ترموستات

ترموستات با تغییر دمای محیط، خاموش روشدن را به برد کولرگازی اعمال می کند دراین صورت زمانی که ترموستات خراب شده باشد بدون تغییر دما محیط و عمل خنک سازی ترموستات دستور خاموش شدن را به کولر اعمال می کند نکته مهمی که وجود دارد این است که ترموستات قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود.

6- خراب بودن رله استارت

رله ولتاژی است که عملش با کمپرسور به صورت موازی صورت می گیرد در حالت عادی و حین خاموش بودن کمپرسور رله وصل است و وقتی ولتاژ افزایش دارد رله نیز عکس العمل نشان می دهد، زمانی که شستی رله را فشاردهید و رها کنید اگر به حالت اول برنگشت قطعه خراب است و باید تعویض شود.

7- خرابی کمپرسور کولرگازی

کمپرسور وظیفه متراکم سازی گاز درون محفظه را بر عهده دارد و آن را با فشار و حرارت وارد کندانسور و چرخه گردش می کند، اگر بلافاصله کولر را روشن کردید و باصدایی مواجه شدید و یا بدون صدا در عرض چند ثانیه دستگاه از کار افتاد و کولر خاموش شد کمپرسور گریپاژ کرده است. شایع ترین دلیل گریپاژ کردن کمپرسور عمر طولانی دستگاه و کار کردن طولانی آن می باشد همچنین قدرت کمپرسور می تواند بر روی عملکرد آن تأثیر بگذارد که در هر صورت نیاز به تعویض دارند.

8- کثیفی کویل های کندانسور

کمپرسور و کندانسور در محفظه یونیت خارجی تعبیه شده اند. به علت قرار گرفتن در معرض هوای آزاد با انباشته شدن گرد و غبار روی کویل های کندانسور به صورت عایق عمل کرده و مانع تبادل حرارت می شود، وقتی چنین شرایطی به وجود می آید کولر گازی به طور مداوم کار می کند و دمای مناسب را نمی تواند تنظیم کند به همین دلیل اخلال به وجود آمده باعث خاموش شدن دستگاه می شود.

گروه آموزش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *