آیا کولر گازی باعث انتقال کرونا میشود؟

به گزارش پایگاه خبری ایران رادیاتور: شیوع کرونا در فصل تابستان و تغییر علائم این ویروس منحوس باعث به وجود آمدن شایعات و شبهات اثبات شده و نشده ای شده است که هنوز هم با نگاه شک و تردید نگریسته می شود.

[iframe src=”https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/qetpY/vt/frame”]

آب، هوا، فریادزدن و … همگی از جمله مصادیق انتقال ویروس کرونا می باشد.

با گرم شدن هوا و بیشترشدن مبتلایان کرونا شایعات انتقال این ویروس قوت گرفته، یکی از این شایعات انتقال ویروس کرونا از طریق کولر می باشد که در این بین اختلاف نظرهای متفاوتی نیز صورت گرفته است.

 

اولین شایعه انتقال ویروس از طریق کولر از کجا شروع شد؟

اولین گزارش احتمال انتقال ویروس کرونا از چین بود که مردی 60 ساله با وجود رعایت موارد محافظتی به دلیل قرار گرفتن در معرض باد کولر مبتلا به این ویروس شده است.

این درحالیست که سوری، عضو هیئت رئیسه دانشگاه شهید بهشتی دراین باره یادآور می شود:

تحقیقات انجام شده در مناطق گرمسیر آمریکا احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق کولر تقریبا صفر است و حتی طبق آزمایشات انجام شده بر روی بدنه کولر و فیلتر آنها نمونه گیری های انجام شده همه منفی بوده است.

به گفته آقای سوری استفاده نکردن از کولر در مناطق گرمسیر مانند خوزستان که گرمای کشنده ای دارد غیرممکن است اما کولرگازی به خاطر افزایش سرعت جریان هوا در محیط های دربسته مانند خانه، شرکت، ادارهها و … با عطسه و سرفه فرد مبتلا احتمال انتقال ترشحات پخش شده در فضا بیشتر می شود.

استفاده از کولرگازی امکان انتقال کرونا را افزایش می دهد؟

پروفسور جائوشی در این باره می گوید:

دستگاه تهویه سخت افزاری خارجی است، اگر منزل نزدیک بیمارستان و یا محیط های آلوده نباشد با توجه به ماندگاری ویروس کرونا در هوای آزاد می توان نتیجه گرفت که هوای بیرون از منزل پاک تر از خانه است و اگر ویروس داخل خانه نباشد مشکلی ایجاد نمیکند.

وی تأکید کرد قبل از نصب کولرهای سقفی و ایستاده باید فیلترهای ورودی را تمیز و ضدعفونی کرده و با اطمینان خاطر بیشتر کولر را در خانه نصب کنید.

استفاده از تهویه مرکزی در دوران کرونایی چه شرایطی دارد؟

به گفته پروفسور احتمال انتقال ویروس کرونا از این طریق بسیار کم است.

وی در ادامه افزودند:

پیشنهاد می شود هنگام استفاده پنجره باز گذاشته شود تا هوای بیرون با هوای داخل منزل در گردش صورت گیرد و در عین حال بهتر است درجه ورودی کولر را بالاتر تنظیم کرده تا جابجایی هوا و اطمینان از نبود ویروس بهتر انجام شود.

وی تأکید کرد که در مدارس بهتر است از تهویه مرکزی استفاده نشود. درست است که پیشتر گفتیم ابتلا به کرونا از طریق تهویه مرکزی بسیار کم است اما استفاده آن در فضای محدود و وجود یک فرد ناقل در آن محیط را نباید نادیده گرفت.

رعایت احتیاط های لازم در برابر ویروس منحوس کرونا

محبوبه سلمانیان کارشناس بهداشت  محیط و درمان با تأکید بر ناشناخته بودن ابعاد ویروس کرونا به خبرنگار ما گفت:

احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق کولر تقریباً صفر و یا بسیار کم است اما احتیاط لازم این است که درجه حرارت محیط در هنگام استفاده از کولرگازی کمتر از 24 درجه نباشد و پنجره باز باشد تا هوا جریان پیدا کند.

وی اشاره کرد در صورت وجود افراد مبتلا در محیط بهتر است همه افراد از ماسک استفاده کنند و نکات محافظتی مثل شستن مکرر دست ها و کنترل عطسه و سرفه را رعایت کنند.

وی اضافه کرد:

استفاده از کولرگازی در فضایی که سالمند وجود دارد بسیار کم باشد و خاموش کردن متناوب کولر در ساعاتی از روز می توان امکان انتقال ویروس کرونا را کاهش داد.

لازم به ذکر است به گفته کارشناسان: احتمال انتقال ویروس کرونا در محیط های رطوبتی تأثیر بیشتری دارد اما تفاوتی بین کولرقدیمی و یا اسپلیت وجود ندارد.

گروه آموزش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *