ایران یکی از قطب‌های تولیدکننده رادیاتورهای پنلی در خاورمیانه است + کاهش قیمت در بازار

محمدباقر معتمد رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به جوان بودن این اتحادیه گفت: از سال 65 این اتحادیه فعالیت خود را شروع کرده است البته تاسیسات نوین به شکلی که امروز می بینیم در کل دنیا یک صنف جوان است و عمر آن در کشور حدود 55 سال سن دارد.

وی ادامه داد: در بخش گرمایش حدود 95 درصد کالای مصرفی کاملا تولید داخل است که اکثر کارخانه‌ها بعد از انقلاب ساخته شده‌اند و کارخانه‌هایی که قبل از انقلاب ساخته شده‌اند نیز بعد از انقلاب توسعه پیدا کرده‌اند. امروز ما یکی از قطب‌های تولیدکننده رادیاتورهای پنلی در خاورمیانه هستیم.

وی ادامه داد:‌ در بحث صادرات ما دچار مشکلاتی هستیم زیرا صادرات علاوه بر روابط اقتصادی نیاز به روابط سیاسی قوی نیز دارد البته امروز کشورهایی همچون افغانستان و کشورهای همسایه خریدار محصولات ما هستند.

وی ادامه داد: حدود هزار نفر عضو اتحادیه هستند که از این تعداد حدود 10 درصد تولیدکننده عمده هستند و بقیه اعضا شامل وارد کننده، فروشندگان و خدمات پس از فروش و تعمیرکار هستند.

امروز فروشنگان کالاها را کمتر از قیمت تعیین شده توسط کارخانه می‌فروشند و دلیل آن اشباع شدن بازار از جنس است

معتمد با اشاره به مشکلی که در مقطعی بر اثر کمبود رادیاتور به وجود آمده بود افزود: امروز فروشنگان کالاها را کمتر از قیمت تعیین شده توسط کارخانه می‌فروشند و دلیل آن اشباع شدن بازار از جنس است در مقطعی تولیدکنندگان اعلام کردند کالایی که می فروشند سودی برای آنها ندارد و این مساله را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام کردند و همین مساله باعث شد تا رفع اختلاف نظر بین این دو بخش کالا در بازار عرضه نشود و حدود یک ماه با کمبود جنس مواجه شدیم و انتظارات تورمی ایجاد شد و اجناس گران شد.

وی با اشاره به اینکه خریدار غیرواقعی در این صنف وجود دارد افزود: خریدار غیرواقعی با دلال تفاوت دارد خریدار غیرواقعی کسی است که برای مصرف امروزش خرید نمی‌کند بلکه مثلا هفت ماه دیگر می‌خواهد پکیج را روی ساختمان خود نصب کند ولی آن را امروز می‌خرد و همین مساله به بازار فشار می‌آورد و تقاضای کاذب ایجاد می‌کند. خریداران و اقعی با تصور اینکه جنس گران می‌شود ماه‌های قبل خرید کردند اما امروز آنها به دلیل کاهش قیمت بازار متضرر شدند از سوی دیگر یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن همین خرید محصولات به قیمت بالا بوده است.

معتمد با اشاره به اینکه فروش رادیاتور و پکیج نسبت سال گذشته کاهش داشته است افزود: از لحاظ تعداد فروش نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد کاهش داشتیم اما به دلیل افزایش قیمت از لحاظ ریالی ما شاهد افزایش فروش هستیم. البته هر چند سهم تجهیزات گرمایشی و سرمایشی در افزایش قیمت مسکن ناچیز است اما یکی از علت کاهش تعداد فروش کاهش در تولید مسکن است.

وی ادامه داد: امروز وضعیت بازار به گونه‌ای است که خریداران آن مقداری که نیاز دارند خرید می‌کنند و نیاز به اندازه‌ای نیست که عرضه دچار کمبود شود و شکل مصرف کالای شوفاژ و تهویه مطبوع به گونه‌ای است که باید به اندازه مصرف و نیاز خرید کرد.

وی با اشاره به اینکه در طول ایام کرونا حدود دو هفته تعطیل بودیم ولی خدمات رسانی به مردم متوقف نشده بود و تعدیل نیرو نیز نداشتیم، گفت: در بخش تعمیرات تعدادی از تعمیرکنندگان زیر نظر اتحادیه دیگری هستند و در حال برنامه‌ریزی هستیم که یک ساماندهی انجام بدهیم ولی در مجموع در بخش گارانتی اکثر گارانتی‌ها معتبر است زیرا آنها توسط شرکت صادر می‌شوند و نصاب‌ها نیز از سوی شرکت برای نصب اعزام می‌شوند.

گروه آموزش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *